صور| المصريون يحتفلون بـ”المولد والميلاد”

تجري الاحتفالات بموسم الأعياد على قدم وساق، حيث تتزين واجهات المتاجر والشوراع في مدينتي القاهرة والإسكندرية الرئيسيتين في مصر بالزينات والأضواء.

ويتزامن عيد الميلاد هذا العام مع الاحتفال بالمولد النبوي، وتبيع المحال التجارية الحلي والحلويات بمناسبة الاحتفالين.

احتفالات المصريين بالكريسماس- رويترز
احتفالات المصريين بالكريسماس- رويترز

وإلى جانب قبعات بابا نويل وإضاءة أشجار عيد الميلاد تباع الحلوى التقليدية ضمن الاحتفالات بالمولد.

وقال أحد المارة، ويدعى وجيه الشعراوي، إن المسلمين يحتفلون دائما بعيد الميلاد وقدوم السنة الجديدة مع إخوانهم المسيحيين المصريين، حسب تقرير لوكالة رويترز.

وأوضح “وبعد كده بييجي مولد النبي بتاعنا بعد منهم، عادي.. هم بيحتفلوا معنا، طول عمرهم حبايبنا وإخوتنا، وإحنا بنحتفل معهم ونيجي في رأس ألسنة نرمي حاجات من البلكونات، نرمي مياه أو نرمي أشياء لا تؤذي أحدا”.

احتفالات المصريين بالكريسماس- رويترز
احتفالات المصريين بالكريسماس- رويترز

ويأمل صاحب متجر، يدعى إيهاب محمود، في زيادة المبيعات خلال موسم الأعياد، لكنه قال أيضا إنه على الرغم من وجود مجموعة متنوعة من السلع المعروضة، فهناك ارتفاع حاد في الأسعار مع زيادة في سعر بعض المنتجات تصل إلى 25% عن العام الماضي.

وقال “السنة دي إن شاء الله في حاجات حلوة جديدة كثير.. بالنسبة لبابا نويل اتطور في أشكاله، واتطور في حاجته، بالنسبة للشجر نزل أشكال شجر كتير، ويعني بالنسبة للأسعار يعني في تراوح ما بين الأسعار السنة اللي فاتت (الماضية) والسنة دي حوالي مثلا 20-25% زيادة بسبب إن الشغل كله مستورد من الصين، الصين النهارده بتعمل لنا كل حاجة إحنا نحتاجها فهو ده اللي بيزود الحاجة، الجمارك والدولار هو اللي بيزود سعر البضاعة”.

احتفالات المصريين بالكريسماس- رويترز
احتفالات المصريين بالكريسماس- رويترز

وفي القاهرة، أضيئت الشوارع بالزينات، استعدادا لعيد الميلاد، الذي سيحتفل به الأقباط المسيحيون في مصر يوم 7 يناير/ كانون الثاني.

احتفالات المصريين بالكريسماس- رويترز
احتفالات المصريين بالكريسماس- رويترز

[covid19-ultimate-card region=”EG” region-name=”مصر” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]

[covid19-ultimate-card region=”AE” region-name=”الإمارات العربية المتحدة” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]

[covid19-ultimate-card region=”PS” region-name=”فلسطين” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]

[covid19-ultimate-card region-name=”العالم” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]