ماذا قال المصريون عن كيروش بعد سداسية إنجلترا في شباك إيران؟

سيطرت تداعيات الهزيمة الساحقة التي مُني بها منتخب إيران، في مستهل مشواره بكأس العالم 2022، أمام نظيره الإنجليزي، اليوم الإثنين، على مواقع التواصل الاجتماعي.

وسحق المنتخب الإنجليزي نظيره الإيراني، بـ6 أهداف مقابل هدفين، خلال الجولة الأولى للمجموعة الثانية من مونديال قطر 2022.

علق نجم منتخب مصر السابق، مجدي عبد الغني، على خسارة إيران بقيادة كارلوس كيروش أمام إنجلترا، فكتب عبر حسابه الرسمي على موقع تويتر يقول: «يا ريتك ما روحت يا كيروش.. إيران تظهر بوجه شاحب ومستوى متواضع للغاية أمام المنتخب الإنجليزي».

وكتب الفنان المصري نبيل الحلفاوي، عبر حسابه الرسمي على تويتر: «عشان اللي زعلانين على كيروش وبيقولوا مدرب كبير، المهم إنه أساسا ميوله دفاعية».

وكتب حساب باسم عبده تونالي، على فيسبوك: «كيروش مدرب على قده، مفيش عنده أي جديد، دفاع بحت زي مصر وده مينفعش أبدا، وهو سبب عدم الصعود لكأس العالم من مصر».

وأضاف: «ماتش القاهرة جبنا جول ورجعنا نمنا في الـ18، وراح السنغال اعتمد على ضربات الجزاء اللي هيا أصلا منجحتش في ماتش النهائي، وفيه ناس مقتنعة أن إحنا خسرناه لسة».

بينما كتب أحمد محمد، عبر حسابه على فيسبوك: «فضيحة كيروش دي انتصار للمشجع المصري البسيط اللي كان شايفه مدرب مش كويس، على عكس المنتفعين والإعلام والفسدة اللي كانوا بيحاولوا يقنعونا بعكس كده».

وكتب حسام الديب يقول: «كيروش مغلوب تلاته صفر من إنجلترا في أول ماتش له في كاس العالم.. أنا كان رأيي من زمان إنه مدرب تعبان ولازم يمشي.. قال كرة دفاعيه قال».

[covid19-ultimate-card region=”EG” region-name=”مصر” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]

[covid19-ultimate-card region=”AE” region-name=”الإمارات العربية المتحدة” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]

[covid19-ultimate-card region=”PS” region-name=”فلسطين” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]

[covid19-ultimate-card region-name=”العالم” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]