الأهلي يتصدر «تويتر» بعد الهزيمة أمام صن داونز.. بماذا تطالب جماهير المارد الأحمر؟

تصدر اسم النادي الأهلي المصري قائمة الأكثر تداولا على موقع تويتر، بعد الهزيمة التي مُني بها المارد الأحمر أمام مضيفه صن داونز الجنوب إفريقي، أمس السبت، في بطولة دوري أبطال إفريقيا.

وانتهت المواجهة التي جمعت الفريقين، أمس السبت، بفوز صن دوانز على الأهلي بنتيجة 5 – 2، حتى بات الأخير على أعتاب الخروج من البطولة.

وقد أثارت تلك الهزيمة موجة من الانتقادات للمارد الأحمر، الذي طالبت جماهيره بضرورة إعادة النظر في عدد من الأمور، من بينها عقد صفقات قوية تليق بالنادي الذي يحظى بشعبية كبيرة في مصر، فيما حاول آخرون تخطي تلك الهزيمة، ومساندة النادي وتشجيعه من أجل الإبقاء على فرصه في المنافسة، حتى وإن كانت ضعيفة.

كتبت هبة عادل، عبر حسابها على موقع تويتر: «ليك جمهور في الشدة طبيبك، أنت حبيبُه وهو حبيبك، زي ما ترسي معاك هيساندك، تخسر تكسب مش هيسيبك.. الأهلي في دمي».

وكتب حساب آخر: «صباح الخير.. بعد مرار طافح وحرقه دم، إحنا كشعب الأهلى لازم في الفوز نفرح وفي الهزيمة ندعم الكيان».

وأضاف: «الأهلى مش مجرد فريق، الأهلى كيان وفكرة».

وتابع: «ماتش للنسيان، ونقول قدر الله وما شاء فعل، القادم أفضل بإذان الله».

أما رفعت السقا، فكتب يقول: «الأهلي سيظل أهلي، لا بد ندعم النادي، ما فيش وقت للغير، اللعيبة هيه اللي حاتكمل، لكن نجيب علاء ميهوب بدل قمصان، وكولر يركز شوية، لكن نهد النادي لا.. تحيا الأهلي وللأبد».

وكتب حساب باسم «محمد عيد» على موقع تويتر: «عاوزين صفقات قويه تليق بالنادي الأهلي».

وكتب عماد جلال: «اللي عنده شك إن الأهلي حيرجع أقوي وبسرعة يروح يشجع نادي تاني».

وكتب حمادة العجمي: «إيه الكارثة وعدم تحمل المسؤولية، أي حد مش عارف قيمة النادي الأهلي يمشي، أي حد معندوش دم ولا غيرة على تاريخ النادي يمشي».

وأضاف: «إحنا اتعودنا وإحنا بنلعب في الشارع أو الخماسية، اتعودنا لو فريق علم علينا بتبقى مصيبة كبرى ومنامش إلا مناخد بحقنا منه وعنده غيرة المفروض نلغي أي متابعة لأي لعيب».

وكتب إبراهيم إمام: «قصة إكرامي بتتكرر بالحرف، حارس مضمن على مركزه، وعارف ومتأكد أن محدش هيقرب منه مهما يعمل كوارث لحد أما اتاخد القرار الصح وقعد علي الدكة ومشفهاش تاني، والشناوي كان بديله ومقصرش وعمل إنجازات كبيرة محدش يقدر ينكرها، بس الشناوي دلوقتي شايف نفسه أكبر من الأهلي، لازم يرجع حارس تالت تاني».

[covid19-ultimate-card region=”EG” region-name=”مصر” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]

[covid19-ultimate-card region=”AE” region-name=”الإمارات العربية المتحدة” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]

[covid19-ultimate-card region=”PS” region-name=”فلسطين” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]

[covid19-ultimate-card region-name=”العالم” confirmed-label=”اجمالي الحالات” confirmed-24h=”true” confirmed-24h-label=”الحالات الجديدة” deaths-label=”اجمالي الوفيات” deaths-24h=”true” deaths-24h-label=”الوفيات الجديدة” deaths-rate=”true” deaths-rate-label=”نسبة الوفيات” recovered-label=”المتعافون” active-label=”حالات تحت العلاج” font-color=”#ffffff” bg-color=”#0c3278″ bg-position=”right” rtl=”true” last-update=”Y-m-d H:i” last-update-label=”تم تحديث البيانات في :”]